piątek, 22 czerwca 2012

'Pierwsza' pamięć - proces kształtowania się pamięci u dzieci

Znalazłam bardzo ciekawy artykuł - o "pierwszej" pamięci  i procesie jej elastycznego kształtowania się


Jakie jest pierwsze zapamiętane przez Was wspomnienie? Migawka? Ile mieliście wówczas lat? Czy to wspomnienie jest czyste, żywe, czy może całkowicie zamglone? Zastanówcie się?


(...) każdemu dorosłemu człowiekowi brakuje wspomnień z najwcześniejszych lat życia. Freud nazwał to zjawisko "dziecięcą amnezją", opisując "specyficzny rodzaj amnezji, która zaciemnia u większości ludzi (nie u wszystkich oczywiście!) pierwsze lata dzieciństwa.


Dzieci w wieku od 4 do 13 lat zostały poproszone o przytoczenie najwcześniejszych wspomnień. Dwa lata później powtórzono eksperyment w tej grupie. Starsze dzieci częściej przytaczały te same wspomnienia, a młodsze często udzielały zupełnie innych odpowiedzi. Wiele z badanych dzieci nie było w stanie przypomnieć sobie przytaczanych wczesniej wspomnień w ogóle.



Wspomnienie z weekendowego wyjazdu  mojej córki (lat 4)



Moje pierwsze wspomnienie dotyczy klasy pierwszej szkoły podstawowej, gdy podpisywałam rysunek imieniem i ile mam lat: Ania, Lat 7.  Należy one do tych z gatunku świadomych, tych nieświadomych mam kilka, jednak nie potrafię ich umiejscowić w czasie. Widzę jedynie fragmenty zabawy, gdy wbrew zakazom, skakałam po meblach w domu, lub sama włączałam telewizor.


Wydaje się więc, że wspomnienia mogą się formować również u bardzo małych dzieci, ale nie wiadomo, czy mogą być odzyskiwane.






Elastyczny proces kształtowania się pamięci u dzieci 
'via Blog this'

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz