Korzyści dla dziecka

Jakie korzyści dla dziecka wnosi książka przestrzenna "Domek do kolorowania"


Dzieci wykazują naturalną potrzebę ruchu i aktywności, która najpełniej przejawia się w zabawie. Motywy zabawowe są silniejsze aniżeli potrzeba nauki i konieczność przygotowania się do obowiązków szkolnych. Domek - zabawka doskonale łączy zabawę i naukę, przygotowując dziecko do obowiązków szkolnych. Na każdym etapie rozwoju dziecka spełnia inne cele:
  • 3-latki - rozwija orientację przestrzenną 
  • 4-latki - wprowadza harmonizację ruchów, orientację przestrzenną 
  • 5-latki - usprawnianie prawej i lewej ręki, lateralizacja, rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie sprawności manualnych 
  • 6-latki - doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, sprawności manualnych, nauka pracy w grupie


Motoryka małej ręki to inaczej sprawność ruchowa odnosząca się do dłoni dziecka. Jej właściwy rozwój odgrywa ogromną rolę w nauce pisania dziecka. Dlatego warto zadbać o rozwój motoryki jeszcze zanim dziecko pójdzie do szkoły.




Kiedyś dzieci uczyły się pisać dużo później - najwcześniej w 3 klasie szkoły podstawowej, zaś duży nacisk kładziono na kaligrafię - sztukę ładnego pisania. Obecnie nauka pisania rozpoczyna się już w pierwszej klasie, a okres rysowania szlaczków jest bardzo krótki. Stąd wiele dzieci ma problemy z czytelnym pismem, a ich rodzice narzekają, że dziecko bazgrze jak "kura pazurem".
Za czytelne pisanie liter odpowiedzialna jest w dużej mierze motoryka małej ręki, czyli sprawność ruchowa dłoni dziecka. Tak jak każdą sprawność ruchową, także i tą można ćwiczyć i rozwijać.

Rysowanie i kolorowanie

Bardzo dobrym sposobem na rozwijanie rączki dziecka jest rysowanie. Najlepiej zacząć rysować już z rocznym dzieckiem. W tym celu można zaopatrzyć się w specjalne kredki lub flamastry dla rocznych dzieci, które bardzo łatwo się zmywają. Oczywiście te pierwsze rysunki rzadko będą cokolwiek przypominać, ale dzięki rysowaniu linii dziecko powoli nabierze wprawy w posługiwaniu się kredką.
Wspólne rysowanie jest też znakomitą okazją do zabawy. Chwal i nagradzaj swoje dziecko ilekroć weźmie kredki do ręki i zacznie rysować. Równocześnie od samego początku ucz, że do rysowania służy kartka - a nie ściana czy podłoga. Potem możesz zaopatrzyć się w zeszyty do kolorowania i bawić się wspólnie z maluchem. W książeczce do kolorowania dziecko zaczyna starać się w taki sposób kierować kredką, żeby nie wychodzić poza wyznaczone linie narysowanych obiektów. To kolejny krok w panowaniu nad ruchami rączki.
Potem można już przejść do rysowania prostych rzeczy (niech dziecko ciebie naśladuje) - domków, ludzi (którzy na początku mogą przypominać  "głowonogi"), innych przedmiotów.

Rysowanie szlaczków

To etap najpóźniejszy - dziecko musi kontrolować rękę w taki sposób, żeby powtarzać szlaczki czy też kształty narysowane w książeczce. Warto takich ćwiczeń wykonywać jak najwięcej, a dzięki temu dziecku będzie znacznie łatwiej pisać i pismo będzie wyraźniejsze.
Na szczęście większości dzieci nie trzeba zmuszać do rysowania. Równocześnie jest to świetna zabawa i dobry pomysł na zagospodarowanie czasu dziecka, kiedy pogoda nie sprzyja spacerom. Pamiętaj jednak, że nie warto zmuszać malucha do tych czynności. Zmuszanie spowoduje opór dziecka i zniechęci go do danej aktywności. Nie denerwuj się też, jeżeli dziecku nie będzie coś wychodzić. W końcu po to są ćwiczenia, żeby dziecko mogło w spokoju i stopniowo nabierać wprawy.

Wyklejanie

Możesz zaopatrzyć się w zeszyty do wyklejania - przypominają one kolorowanki, ale mają także naklejki, które trzeba nakleić w odpowiednich miejscach. Może to być łatwiejsze od kolorowania i bardziej atrakcyjne dla dziecka, pamiętaj jednak, żeby nie ograniczać się wyłącznie do wyklejania. Aczkolwiek możesz potraktować to jako wstęp do zainteresowania dziecka książeczkami do kolorowania.

Malowanie

Ze względu na brudzące akcesoria można malowanie urządzić w ogródku lub na łatwo zmywalnej podłodze. Pozwól dziecku na malowanie rączkami, nie tylko pędzlem. Niech ma okazję wkładać ręce do farby i odbijać je na kartce papieru.
Poza ćwiczeniem przygotowującym bezpośrednio do pisania, motorykę małej ręki warto rozwijać więc podczas każdej plastycznej zabawy dziecka. Ich rodzajów jest bez liku, są jednak uzależnione od wieku dziecka i jego bezpieczeństwa. Im dziecko jest starsze, tym częściej można bawić się w coraz więcej zabaw, takich jak wycinanki, lepienie z plasteliny, modeliny, z ciasta solnego itd.
Zabawy plastyczne nie tylko rozwijają zmysł estetyczny dziecka i jego sprawność ruchową. Są także okazją do ekspresji, do wyrażenia przez dziecko własnego zdania - dlatego ich wkład w rozwój dziecka jest bezcenny.


autor: Marta Szulc